Vi reder ut begreppen
Vad betyder SEO?
VAD ÄR SÖKMOTOROPTIMERING
SEO, även kallat sökmotoroptimering
SEO är ett relativt nyblivet uttryck och kommer från engelskans Search Engine Optimization, även på svenska översatt till sökmotoroptimering.
Den sökmotor som de flesta idag är familjär med är Google, men det finns även andra sökmotorer som exempelvis; Bing och Yahoo. Målet med att arbeta med SEO är att komma så högt upp som möjligt i sökresultatet vid en sökning.
Sökmotoroptimering handlar om att arbeta med Googles organiska resultat, till skillnad från betalda annonser eller sponsrade länkar. Vill du ha en SEO-optimerad hemsida eller landningssidor? Hör av dig till oss!
Vad ska man tänka på?
Om du eller ditt företag är intresserade av att börja arbeta med SEO, kan det vara bra att ha en strategi. Vi rekommenderar att ni har tre faktorer i åtanke när ni vill arbeta med SEO, vilket är följande; sökvolym, relevans och konkurrens.
Sökvolym
Det första man bör tänka på när man gör en sökordsanalys är att använda en källa för att se hur många sökningar som göras på ett viss sökord eller fras. Enligt oss är det bästa analysverktyget Googles egna sökverktyg.
Relevans
Nästa steg ni bör ta innan ni börjar med ert SEO-arbete, är att bedöma hur bra sökordet är för er. Värdera sökordet utifrån de tjänster/ produkter ni tillhandahåller, ju närmare de ligger er tjänst, desto bättre konvertering kan ni räkna med.
Konkurrens
Det sista steget i resan är att se över konkurrensen på de sökord ni valt (då ni redan kan räkna med hög konverteringsgrad). Märker ni att det är hög konkurrens på just de sökorden ni har, kan det bli svårare att få upp en bra ranking. Se därför till att analysera era sökord innan ni bestämmer er.
Vill ni ha hjälp från vårt sales-team att hitta relevanta och högkonverterande sökord? Klicka här, så kopplas du direkt till en av våra säljare.
VARFÖR SÖKMOTOROPTIMERING
Varför ska man arbeta med SEO?
Förr var det vanligaste sättet att marknadsföra sig via tidningar, flyers, radio och TV-reklam. Detta var nödvändigtvis inte ett dåligt sätt att marknadsföra sig, men idag finns det metoder som gör att du har högre chans att fånga exakt din målgrupp och på så sätt öka din konvertering.
Det finns många anledningar till varför du och ditt företag bör arbeta med SEO och varför det bör vara en självklar del i er marknadsföring. Nedan kommer vi ge er våra fyra bästa tips på varför du ska jobba aktivt med SEO.
Ökad synlighet i Googles sökresultat
Du tillåter din hemsida att bli synlig högt i Googles sökresultat. Detta gör att de blir lättare för dina kunder att hitta ditt företag
Return on Investment
För många kunder är SEO på Google den högst genererande kanalen för nya kunder och uppvisar ofta god ROI.
Kundresan börjar på Google
Ungefär 80% av alla kunder som börjar sin köpresa online börjar söka på Google först. Vilket gör Google till en utmärkt kanal för befintliga kunder och leads.
Visa upp ditt varumärke
Genom att arbeta med din hemsida kan kunderna enkelt göra sin egna research. Ni kan på så sätt påverka kunden att göra en konvertering på er hemsida, oavsett om detta är ett köp, ett samtal eller en påskrift m.m.