Har du ett digitalt visitkort?

De flesta företagarna vill öka sin synlighet på sökmotorer som Google. Google kontrollerar idag över 91% av den globala sökmotormarknaden och det finns många sätt att synas där, men konkurrensen är hög.

Det många inte vet om är att det finns ett gratis verktyg som kan generera stora mängder trafik & direkta leads,  på ett snabbt och smidigt sätt. Via din Google My Business kan du alltså få in personer som är intresserade av din produkt och tjänst. Målet är då att konvertera leads till framtida lojala kunder.

Vad är en webbplats?

Google My Business (GMB) är ett verktyg skapat av Google som syns i både sökresultatet, Google Maps, och Google Shopping. Här kan företagen snabbt och enkelt visa upp relevanta uppgifter på Google´s tjänster. 

Besökaren kan ringa direkt till dig från sökresultatet, hitta till er webbsida, visa foton från butiken/ tjänsten, egentligen all viktig information besökaren behöver veta. Tidigare kunder till företaget kan också skriva en recension om tjänsten/produkten och förmedla sin upplevelse till framtida intresserade besökare. 

Enkelt sagt kan man säga att det är ett företags digitala visitkort ute på Google.

Vad är syftet med en Google My Business?

Syftet med en Google My Business är att stärka företagets synlighet ute på internet. En väl optimerad GMB kan generera stora mängder av trafik och intresserade framtida kunder då man optimerar GMB anpassat efter tjänster, städer och recensioner. Ett företag med många bra recensioner rankas högt av Google.

Statistik visar att 56% av de personer som ser din GMB-notering kommer att klicka vidare till din webbplats, medan ytterligare 24% kommer att ringa ditt företag direkt. 

När människor letar efter något som du erbjuder, kommer din webbplats att komma upp i deras sökresultat. Det som är unikt med en Google My Business är att den kommer synas direkt efter de betalda annonserna. Alltså går dessa framför organiska sökningar som innebär att sökmotorerna indexerar din webbplats anpassat efter sökfraserna baserat på ditt innehåll. Organiska sökningar kan ofta gå i toppar och dalar, det gäller för företag att ha koll på sin målgrupp och deras sökningar.

Fördelar med en Google My Business

En GMB används för att stärka ditt företags synlighet online, och för att driva fler kunder till er. Det handlar dels om att synas på Googles sökresultat men också om att synas på Google Maps och då i första hand lokalt. 

  • Öka synligheten på Google
  • Öka varumärkeskännedomen
  • Skapa ökad trovärdighet med kundrecensioner
  • Snabbt och enkelt visar upp kontaktuppgifter och plats på Google Maps

 

Som du förstår, en Google My Business kan hjälpa dig skapa stora möjligheter och affärer! Vill ni ha hjälp med att sätta upp en GMB för ert företag? Kontakta oss på Konverta Mediabyrå så hjälper vi ditt företag att nå högre höjder.

Matilda Sjöberg
Matilda Sjöberg

WEBBUTVECKLARE

Facebook
LinkedIn